"SETIAP KATA-KATA ITU ADALAH DOA. OLEH ITU, SENTIASALAH BERKATA YANG BAIK SAMA ADA UNTUK DIRI SENDIRI ATAUPUN SESAMA SAUDARA"

Thursday 7 February 2013

Penyakit Malas, ada ubat ke...????

Pernah tak korang berhadapan dengan orang yang malas...??? Tak kira lah malas belajar, malas mengemas atau malas nak bergerak klau boleh nak relax je pastu lepak-lepak kat katil. Ada setengah nak tengah laptop 24 jam sampai tak ingat nak makan pun ada. Kalau ada benda-benda cam nie kat diri korang memang la korang nie pemalas. Tapi, saya rasa kalau cam nie tak adalah malas sangat, yang nie tahap biasa-biasa je. Kalau nak ikut pengalaman saya sendiri, saya dah jumpa ramai manusia yang  malasnya ditahap luar biasa, memang malas diorang tahap tidak dimaafkan. Contohnya, lepas makan tak terus basuh pinggan, tinggal macam tu je sampailah berlendir, tak pernah kemas rumah.."berkubang" macam sarang tikus. Ishh memang sangat malas. Kalau nak tengok apa yang dia buat tak ada lah sibuk sangat, banyak masa terluang. Tapi, dia nie memang kalau ada masa, dia akan tidur walaupun 15 minit. So, memang malas la kan..!!! Kalau boleh, saya tak nak jumpa dah orang-orang macam nie. Tahu kenapa...???? Sebab saya mudah rasa berserabut dan mulut saya nie memang suka berleter. Bukan saya tapi mulut saya.

So, korang tanyalah diri sendiri...!!!!Apalah susah sangat nak sapu rumah...??? Susah ke nak basuh pinggan..??? Susah ke nak lipat kain..???

Aigooo..
Aigooo...
>_<

Klau cam nielah keadaanya, macam mana orang kat sekeliling boleh tahan, akhirnya lari...!!!
Bila dah lari, merana dan sedey. Jadi, tepuk dada tanya selera.

Ada orang kata, penyakit malas nie penyakit keturunan..betulkah..??? Memang tak masuk akal, tapi kadang-kadang andaian ini memang betul. Dan apa yang saya perhatikan kat sekeliling, memang benda nie berlaku. Kalau omaknya, anaknya mesti malas..!!! Sebenarnya, ia bukanlah penyakit keturunan tetapi didikan daripada ibu bapa sendiri....

So, kalau tak nak anak korang jadi pemalas, rajin-rajinlah didik diri jadi seorang yang rajin.

Sekian
>.<

No comments:

Post a Comment